

Dziennik biblioteki szkolnej
Opis
Zapisz, co robisz! Obowiązkiem każdego nauczyciela jest dokumentowanie swojej pracy.
Dziennik Biblioteki Szkolnej powstał w wyniku dyskusji doświadczonych nauczycieli bibliotekarzy, odpowiada na potrzeby dokumentowania pracy nowoczesnej biblioteki, która gromadzi i udostępnia różnorodne zbiory oraz zasoby internetu, prowadzi pracę pedagogiczną.
Podstawowe zmiany w stosunku do "starego" dziennika:
- Wyeliminowano odwołania do nieaktualnych przepisów prawnych.
- Rozszerzono rubrykę określającą godziny otwarcia i czas pracy osób zatrudnionych w bibliotece - uwzględniono m.in. fakt, że biblioteka nie musi się składać tylko z wypożyczalni i czytelni, że czas pracy poszczególnych osób może się w trakcie roku szkolnego zmieniać.
- Rubrykę Roczny plan pracy biblioteki zastąpiono obszerniejszymi Zamierzeniami.
- W dziale Dziennik zajęć zrezygnowano z podziału tygodniowego, zlikwidowano obowiązek wyszczególniania liczby wypożyczeń z podziałem na literaturę piękną i popularnonaukową, wprowadzono za to możliwość odnotowywania stopnia wykorzystania innych materiałów oraz źródeł (np. płyty CD, internet).
- Wprowadzono dział Realizacja zajęć, co pozwala na odnotowywanie działań, które wykraczają poza czynności uwzględnione w statystyce dziennej (np. pasowanie na czytelnika, akcesja nowości, ewentualnie komputeryzacja).
- Zmodyfikowano półroczne i roczne zestawienia czytelnictwa (wprowadzając możliwość dokumentowania stopnia wykorzystania innych zbiorów oraz internetu).
- Zmodyfikowano rubrykę Stan i wartość zbiorów - wprowadzając możliwość odnotowywania danych dotyczących zbiorów innych niż książki i czasopisma.
- Zamiast dotychczasowych rubryk związanych z hospitacjami, wizytacjami, poradnictwem wprowadzono jedna rubrykę ogólną. Realizację programu przysposobienia czytelniczego i informacyjnego zastąpiono edukacja czytelniczą i medialną.
- Wprowadzono miejsce na odnotowywanie zajęć dodatkowych, które nauczyciele bibliotekarze bardziej lub mniej samorzutnie wykonywali.
Mamy nadzieję, że nowy wzór Dziennika biblioteki szkolnej (uwzględniający przemiany zachodzące w bibliotekach szkolnych) umożliwi bibliotekarzom precyzyjniej dokumentować swoja pracę.